Vanliga frågor och svar

Som hyresgäst händer det att man vill ha svar på frågor som uppstår kring boendet. Nedan har vi samlat ett antal vanliga frågor och svar på dessa. Om du inte hittar vad du söker kan du även istället kontakta oss.

Hitta svaret på din fråga

 

När ska hyran betalas?

Hyresavierna skickas till dig kvartalsvis. Hyran ska betalas i förskott och vara oss tillhanda senast sista vardagen månaden före den månad som hyran avser.

Hur gör jag för att skaffa autogiro?

Med autogiro slipper du krångliga OCR-nummer och kan vara säker på att hyran betalas i tid.  Fyll i och skicka in din autogiroanmälan per post till den adress som står angiven på blanketten.

Jag har autogiro. När dras hyran från mitt konto?

Beloppet dras den sista vardagen i månaden. Saknas det täckning görs ytterligare två försök. Finns det inte heller då tillräckligt med pengar på kontot måste inbetalning av hyran ske manuellt.

Vilket är mitt lägenhetsnummer?

Du har 2 st olika lägenhetsnummer som tillhör din lägenhet. Det ena är kontraktsnumret som står på ditt kontrakt och det andra är det du skall ange till Skatteverket vid exempelvis flytt eller om du får en fråga från dem. I våra trapphus hittar du ditt nya lägenhetsnummer på anslagstavlan.

Behöver jag ha en hemförsäkring?

Som hyresgäst hos oss ska du ha en hemförsäkring. Om du inte har någon hemförsäkring, ska du ordna det. En hemförsäkring är en trygghet för dig om du råkar ut för inbrott eller brand, när du reser och mycket mer. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar din hemförsäkring hos.

Hur gör jag en felanmälan?

Om något inte fungerar som det ska i din bostad gör du en felanmälan. Kontaktuppgifter och övrig information finner du på porttavlan i ditt trapphus. Det går även bra att göra din felanmälan här.

Hur säger jag upp min lägenhet?

Du säger upp din lägenhet genom att meddela din uppsägning till oss skriftligen. Adressuppgifter hittar du längst ned på den här sidan.

Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

Uppsägningstiden är tre månader och gäller från närmast kommande månadsskifte samt tre månader framåt.

Hur gör jag för att så bra värmekomfort som möjligt?

Här är några tips för att behålla värmen i din lägenhet, tips här.

Hur gör jag om jag har fått problem med skadedjur i lägenhet?

Vi samarbetar med Anticimex när det gäller skadedjursbekämpning. Tänk på att det är din skyldighet som hyresgäst att omedelbart anmäla om skadedjur förekommer i din lägenhet. Kontakta oss och Anticimex för åtgärd. Läs mer här om hur vi tillsammans kan förebygga skadedjur.

Var slänger jag julgranen?
Julgranen skall lämnas på återvinningscentralen. För detta krävs ett återvinningskort.

Hur får jag ett återvinningskort?
Återvinningskort till återvinningscentralen kvitteras ut på vårt kontor. Kontakta oss för att boka en tid. 

Får jag ha husdjur i lägenheten?
Våra lägenheter ska hållas djurfria.

Får jag röka i lägenheten?
Vi vill att alla ska trivas i våra fastigheter. Därför är vår ambition att alla våra fastigheter ska vara rökfria. Det betyder att rökning i lägenheter och på balkonger inte är tillåten. Det är inte heller tillåtet att röka i gemensamma utrymmen  som trapphus, tvättstugor, förråd eller  liknande. 

Får jag förvara barnvagn, rullator eller cykel i trapphuset?
Enligt lagen om skydd mot olyckor får ingenting förvaras i trapphus då detta kan försvåra eller förhindra en utrymning om det börjar brinna.

Hur gör jag för att söka lägenhet hos er?
För att söka lägenhet hos oss gör du en intresseanmälan här.